sunnuntai 19. tammikuuta 2014

Monimutkaisuudesta... heräteostoksia by Omnivore

Mikä meissä moderneissa ihmisissä on vikana? Miksi me teemme aina kaikesta niin  vitun monimutkaista? Vaikkakin ajatus olisi sovellettavissa yleisemminkin, minä puhun tässä nyt painonpudotuksesta ja liikkumisesta.

Itse olen koko aikuisikäni syyllistynyt tähän perisyntiin voimaharjoittelun kanssa. Koska olen innostunut aiheesta, luen siitä paljon niin verkosta kuin kirjoistakin, keskustelen aiheesta ja yritän soveltaa oppimaani käytäntöön. Mutta liiallisessa innostuksessani, olen syyllistynyt oikoteiden ja vippaskonstien etsimiseen, mutta unohtanut pitkäjänteisen työn merkityksen. Ja moni muukin tuntuu unohtaneen nuo kaksi niin oleellista sanaa pitkäjänteisyys ja työ.

Tarvitsemmeko todella kaikkia niitä erilaisia ruokavalioita tai viimeisimmän muotivirtauksen mukaisia liikuntatunteja? Eikö riittäisi, jos söisimme vähemmän ja, että liikkuisimme enemmän. Vaihtelu virkistää ja sillä on oma paikkansa harjoittelussakin, mutta vaihtelu vaihtelun vuoksi on perseestä. Voimaharjoittelun parissa olevat ihmiset ovat uskomattoman dogmaattisia, he uskovat, että on olemassa vain yksi totuus ja loppujen lopuksi he riitelevät keskenään naurettavista yksityiskohdista. Kaikki kuvittelevat olevansa asiantuntijoita ja nettihän mahdollistaa omien mielipiteidensä viljelyn kaikkialle ;-)

Itseäni ihmetyttää myös asiantuntijoiden kommentit, missä varoitellaan olemasta liian tiukka itsensä kanssa. Eikö itsekuri ole merkittävä osa pitkäjänteistä työtä? Minusta on parempi kieltäytyä jostain asioista kokonaan kuin yrittää taiteilla veitsen terällä, vaikkakin vain tilapäisesti. Riippuvuudet ovat asia erikseen, mutta esimerkiksi karkki on harvemmin todellinen riippuvuuden aiheuttaja.

Mitä muut edellä, me täällä maalla teemme perässä... Koska Läskipantteri hankki crosstrainerin, olihan meidänkin sellainen hankittava. Katsotaan, josko se jää vain vaatteiden ripustuspaikaksi vai saadaanko sillä puskettua läskiä maanrakoon?

1 kommentti:

  1. Siis mitä! Pitääkö meidän nyt sit kaikkien hankkia crosstrainer :D Ei mun budjetti kestä!
    Minä inhosin crosstraineria vuosikausia, mut viimevuosina oon tajunnut senkin ihanuuden :) Tänään tein varmaan henkilökohtaisen ennätyksen crosstrainerilla salilla, kun poljin 40 minuuttia. Jos aika ei olisi loppunut, niin olisin polkenut vielä vaikka kuinka.

    Hassua, että oikeasti ylipäänsä harkitsen edes koko laitteen hankkimista, kun olen AINA VANNONUT etten hanki mitään härveleitä kotiin pölyttymään... Tätini sanoi minulle, että jonain päivänä minäkin ymmärrän miksi sellasia hankitaan ja nyt tuntuu, että se päivä on tullut :D

    Vielä aion pidättäytyä ja ravata siellä salilla liikkumassa, mut ...ehkä se on pidettävä silmät auki nettikirppareita kolutessa :D

    Tsemppiä treeniin molemmille :)

    - Madagaskar

    VastaaPoista